2013. január 14., hétfő

Wass Albert 44 emléktúra


Táv: 43,3  km
Szint: 1364m

2 évvel ezelőtt ez a túra volt életem első negyvenese. Akkor nagyon tetszett, tavaly is voltam, idén is készültem rá, főleg, h. kiderült, h. új útvonalon megy. Csak nem kikerüli a sarat, tűnődött Megbízott Szakértőnk…
Szombaton az 5:40-es vonattal terveztem menni, igen, tudom, elég durván hangzik, de hát ez van, szinte minden börzsönyi túrára ezzel a vonattal megyek. Sikeresen fel is keltem reggel, kávé, pakolászás, előkerestem az órámat (túrán kívül nem hordok karórát), pár perc múlva rápillantottam, és megdöbbenten láttam, h. 31 van. Le fogom késni a vonatot, néztem végig magamon, ahogy még zokniban ácsorogtam a galérián, de aztán egy 90 sec-os villámöltözést mutattam be, lendületből kivágódtam az ajtón, és olimpiai középtávfutó rekordot felállítva vettem be a Nyugati pályaudvart. Ismét az órámra pillantottam – 31 van… afenne… ráadásul, jobban megnézve, 1:31. Az óra megállt. Be is gyömtem a sporttáskába a nap hátralevő részére.
Ugyanis, bár vonattal mentem a túrára, NAGYON reméltem, h. M. Sz. is ott lesz, kocsival, és majd a túra után, amikor fázom és fáradt vagyok, hazahoz engem is :)… ezért vittem cserecipőt, h. ne sárosan kelljen beülnöm a kocsiba.
Az óra meghibásodásának köszönhetően KILENC PERCCEL a vonatindulás előtt a pályaudvaron voltam – ilyen nemigen szokott előfordulni. Felszálltam, megállapítottam, h. a szokottnál kevesebb a túrázó, majd a célállomásig Koránt olvastam, majdnem egy dzsuzt, elhamdulillah, ami nagyon is ráfért a közös magyar projektünkben elért lemaradásom miatt. Még sötétben szálltam le a vonatról, rögtön megállapítottam, h. jég borít mindent, és azért vannak más túrázók is – így legalább tudtam, h. merre kell menni a rajtba.
A rajtban elég nagy tömeg volt:

Azt hiszem, mégiscsak van némi egész halvány remény arra, h. fejlődőképes vagyok: előbb elmentem a mosdóba, kabátot cseréltem, elpakoltam, és csak utána kértem rajtidőt… de azért van még tere a további fejlődésnek is, mert a kamáslik felvételére csak ez után került sor, márpedig ez nálam több (sok) perces mutatvány, bonyolultságát tekintve felér egy közepes teljesítményű atomerőmű megtervezésével, kivitelezésével és beüzemelésével. Azért negyed 8 után 5 perccel sikerült útra kelnem. Az ismerősök, akikkel a rajtban találkoztam, hamar lemaradtak, páran mentek előttem, én inkább balra mennék, szóltam utána az egyiküknek, aki jobbra ment, de régebben erre kellett menni, mondta ő, az itiner szerint viszont tényleg a bal volt most jobb, hamarosan ki is értünk a piros jelzésre. Az út nagyon jeges volt, óvatosan kellett menni, és mintegy kezdtem már sejteni, h. nem sok sárral találkozunk majd a nap során.
A túra útvonala az utolsó pillanatban változott, egy szalagozott szakasz kimaradt, maradtunk a jelzett úton, amit sajnáltam, mert az eredeti útvonalon még nem jártam. Az első pontig, és még utána is eléggé vízszintesen kellett menni:

Jól kiléptem, h. ne fázzak a vízszintesen, jó reggelt, jó megfagyást, köszöntöttem a pontőrt, aki közölte, h. nem fázik. Én kicsit fáztam, de ez aztán hamarosan elmúlt elhamdulillah. Aztán egy keskeny ösvényen beszorultam két csapat mögé, nem is tudtam kifutni a hóba mellettük, meg bunkó sem akartam lenni a tolakodással. Lassan mentünk, megint elkezdtem fázni. A leghátsó túrázó közölte, h. szívesen elenged, de előtte még volt 6-7 ember, sokat nem ért volna. Aztán beért minket pár futó, akik nem lacafacáztak, és amikor elfutottak, én gyorsan beálltam mögéjük, aztán visszaváltottam lépésbe, de végre jó tempóban tudtam menni és nem fáztam. A táj is nagyon szép volt, egyre többet álltam meg fotózni. Meglepően nagy hó volt, mondjuk számítottam rá, h. lesz, nagyon szép volt a környező vidék, egy hegyoldalban haladtunk a félig befagyott patak felett:

Beértünk Szokolya állomásra, pont az ellenkező irányból, mint ahonnan legutóbb, az állomásépület mögött a hegyek már napfényben úsztak:

Aztán az úton már mi is beértük a napfényt:

Gyönyörű idő lett. Hideg volt, fagyott, de sütött a nap, a hó és a vastag zúzmara kötelességtudóan szikrázott mindenhol. Nem is tudom, voltam-e már ennyire szép téli túrán. Igaz, h. a vizem szokás szerint befagyott, de a tea a termoszban kitartott. A hegyek annyira szépek voltak, h. úgysem tudom leírni, inkább megmutatom:

Szokolya volt a következő pont, bent a szokásos kocsmában pecsételtek, gyorsan kimentem, h. ne melegedjen rám a kabát, kinn a kőfalra pakoltam le, ettem egy banánt, mert már korgott a gyomrom, meg teát is ittam. A falun áthaladva sikerült összetalálkoznom a rendkívül fura külsejű kisvonattal:

A falu végén egy hatalmas mezőt megkerülve vágtunk be az erdőbe:

Természetesen a szemfüles (értsd: csaló) túrázók jó része levágta ezt a kanyart, amit a jelzett út megtett, és bevágott még előttünk az erdőbe, ami azért volt jó, mert utána vissza kellett előzgetni őket. De az erdő annyira szép volt, h. nem bántam semmit:

Ekkor az erdőbe érve megkezdtük a felmászást a Tar Péter hegyre. Ez az egyik kedvenc hegyem a Börzsönyben, bár erről az oldalról még nem jöttem fel. Meg kell állapítanom, h. a másik oldalról jobb: rövidebb, durva emelkedő, ám ha leküzdötte az ember, kellemes, hosszú, enyhe lejtő következik. Így meg rengeteg ideig kapaszkodtunk felfelé, ami még elment volna, de utána a lejtő, az igencsak durva volt, főként, h. nem szeretek lefelé menni, főleg ilyen meredeken nem, mondjuk, az igazi meredek, az csak sokkal később jött, de ezt akkor még nem tudtam.
A lejtő aljától már hamar beértünk Kóspallagra, a Börzsöny Szíve vendéglőbe, itt újabb pecsét következett. Nem időztem itt sem, mentem tovább az Érsek-tisztás felé. Útközben beszélgetni kezdtünk egy túratárssal, ami egy-két elejtett szóból komoly párbeszéddé fejlődött, és a túra hátralevő részét már gyakorlatilag együtt tettük meg, egy-két kisebb szétválástól eltekintve. Nekem ez jól jött, mert vele gyorsabban mentem, mint egyedül mentem volna – ha egyedül megyek, mindig kicsit belassulok, nincs kihez viszonyítanom, és észre se veszem, h. lassabban megyek.
Az Érsek-tisztáson lévő ponton kaptunk csokit, újdonsült túratársam jó érzékkel nekem adta az övét is, ezzel mintegy belopta magát a szívembe :), viccet félretéve, tényleg jól esett a 2 Vitorlás szelet. Teát is kaptunk, ami jó forró volt, bele is dobtam pár marék havat, erősen remélve, h. az erdő széles faji változatosságot képviselő lakóinak minél kisebb hányada használta előzőleg toalettként… 

Túratársam a pontőrökkel beszélgetett, én indultam tovább, nem akartam sem megzavarni, sem ráakaszkodni, de amikor megálltam fotózni, beért, és ismét együtt mentünk tovább. 

Mint láthatjátok, rengeteg hó volt, itt Pesten nem is gondolná az ember. Nehéz volt menni benne, sokat kivett az erőnkből. Ráadásul, h. még érdekesebb legyen, a legtöbb helyen a korábbi olvadásnak köszönhetően az utat gyakorlatilag összefüggő jég borította, és erre esett rá az újabb hó. még a botokat sem lehetett leszúrni.
Hamarosan emelkedni kezdtünk, és itt következett a túra legszebb része, fel a Só-hegyre, majd onnan le. Már jártam itt a Nahát 90-en, de akkor éppen töksötét volt. Meg is jegyeztem túratársamnak (szintén volt a Nahát 90-en): aha, emlékszem is, h. a Naháton volt valami pont, ahol nagyon felfelé kellett menni, aztán meg nagyon lefelé! Majd rövid gondolkodás után hozzátettem: mondjuk, azon a túrán a legtöbb pont olyan volt… Ezzel ő is egyetértett, jól véve ezt az akadályt, pedig még igazán nem szokhatott hozzá sajátos kifejezésmódomhoz, amihez régebbi túratársaim, mint M. Sz., Tonnakilométer stb. már hozzászoktak (pl. „valahol vagyunk”).
Először egy teljesen lenyűgöző alagutas részen kellett áthaladni:

A környező fák egészen mesebeliek voltak:

Aztán igencsak durva emelkedő után felértünk a még mindig mesebeli tetőre:

Ahonnan a kilátás egészen fantasztikus volt:

A lefelé menő lejtő, no, az már a Naháton sem tetszett, pedig akkor nem is volt sem havas, sem jeges, most meg mindkettő. Itt belassítottam, elengedtem a bátrabbakat, alkalmi túratársamat is úgy elvesztettem, h. hiába szaporáztam meg utána a lépteimet, nem tudtam utolérni… mindegy, az előttem lévő csapat elég zajos volt, kicsit lemaradva baktattam Márianosztra felé. Aztán hamarosan beért a túratárs – mint kiderült, nem előttem volt, hanem mögöttem… A márianosztrai ponton, a presszóban ittam egy kávét ott, ahol TKM-rel is kávéztunk, ettem egy túrórudit, aztán mentünk tovább. Ismét Kóspallagra tartottunk, megfűszerezve pár patakátkeléssel, ami azért volt a szokásosnál nehezebb, mert a víz csak félig volt befagyva, a benne heverő ágak-törzsek viszont jó jegesek voltak, ezért elég csúszós volt az egész, de azért sikerült leküzdeni, túratársam elnéző jóindulattal figyelte bénázásomat. Kemény erőfeszítések árán visszajutottunk Kóspallagra, hamar el is hagytuk, és a Száraz-fák nevű ponthoz tartottunk, amiről fogalmam sem volt, h. mi az és hol lehet. Út közben azonban még volt egy kalandunk: megállítottak minket, mert hajtóvadászat folyt… A két szervezővel beszélgettünk vagy 10 percet, ecsetelve nekik a teljesítménytúrázás mibenlétét és szépségeit. „Szóval, elindultak Verőcéről, és oda is mennek, csak közben tesznek egy k… nagy kört?”- kérdezte az idősebb. „Jaja, 44 km-est” – mondtam én. „44 km? Bele is… a … ott az út szélén” – nyílt tágra az ifjabbik szeme, és ő sokkal pontosabban megmondta, h. melyik testrészével mit is tenne ott az út szélén. Amikor meghallotta, h. 90 km-t is mentünk itt a Börzsönyben, már nem kellett tovább jellemezni elmeállapotunkat, mert teljesen tisztába jött vele. Közben beérkezett pár hajtó, egyikük vezetéken hozta a hajtókutyákat, mind foxi volt, egy sima szőrű is volt köztük, és közölték, h. vége a hajtásnak, mehetünk bátran. Hamarosan pár véres disznótetembe botlottunk, a lábukra hurkolt kötéllel vonszolták a kis süldőcskéket, végig vérnyomot hagyva a hóban. Igazán nagy állat nem volt a terítékre kerültek között, csak ilyen malacok.
Egy helyen sikeresen benéztük a jelzést, az egyik hajtó felfelé mutatott, ott megy a jelzés, hurrá, visszakapaszkodhattunk.
Kiértünk egy nagy, nyílt területre, ahol már bárhol lehetett a pont:

Ez már a Száraz-fák nevű hely, egy nagy tisztás volt, egyik sarkában az ellenőrzőpont:

Innen már csak kb. 8 km volt hátra, de egy szörnyű gyanú kezdett bennem kibontakozni. Még 2011-ben egy magányos szerdai túrámon jól kinéztem a térképen, h. hol fogok a Fehér-forrásoktól lemenni Kismarosra. No, a térképen nem látszott, h. az út NAGYON durva, nem azt mondom, h. függőleges lejtő, de majdnem, és akkor ugye még hó sem volt. NAGYON remélem, h. nem arra megyünk le Kismarosra, amerre én gondolom, osztottam meg aggodalmamat túratársammal, aki válaszul szintén megosztotta velem, h. ő is attól tart, h. mégiscsak ez a szakasz lesz az…
Azért előtte még sikeresen benéztük egy helyen a zöld jelzést, de a GPS ügyes volt, és visszanavigáltunk. A lejtő, no, az sokkal rosszabb volt, mint számítottam rá. Előttünk már elmentek itt jó páran – a rövidtáv is erre jött le – a lejtő ki volt csúszkálva, jó jeges volt, ahol lehetett, inkább bementem a susnyásba, bár vadrózsás, szedres stb. volt, ahol nem lehetett, ott próbáltam a fától-fáig módszert alkalmazni, amikor másodszor sikerült a szélesebbik felemre esni, vagy 4-5 métert csúsztam, mire megállítottam magam, aztán a hátralevő lejtő egy részét is csak hasonlóképpen sikerült leküzdeni… De amikor leértünk, a Csattogó-völgy már nem tartogatott sok kihívást, hamarosan arra mentünk, ahol reggel jöttünk, a templom előtti emelkedő is meglett, nem a lépcsőn mentünk le, inkább a kerülő úton, féltünk, h. nagyon jeges lesz (amúgy nem volt az). A cél utcájában azzal fordultam túratársamhoz, h. mi lenne, ha bemutatkoznánk egymásnak… Meg is tettük Zolival, aztán befordultunk a célba. Amikor elindultam, azt gondoltam, h. jó lenne lámpa nélkül, világosban beérni, ami elhamdulillah nagyon bőven meglett. Ez persze jó részt Zolinak köszönhető, aki a jó tempójával húzott magával, ez úton is köszönöm.
Azt is felajánlotta, h. elhoz az Árpád-hídig, amit nagy örömmel el is fogadtam volna, ha… az ajtóval szemben üldögélve egyszer csak hangos „TAMÁS!” kiáltással fel nem pattanok. Ekkor futott be ugyanis az elég megviselt külsejű Tamás, aki közölte, h. hamarosan jön majd M. Sz. is, és így is lett. Mivel M. Sz. felajánlotta, h. gyakorlatilag hazáig hoz (Oktogon), megköszöntem az Árpád hidas ajánlatot, és papírkutya módon a kényelmesebbet választottam. Hamarosan indultunk is, és 6-kor már itthon voltam a lakásban.
A túra nagyon tetszett, az útvonal szerintem jobb így, 2 dolgot hiányoltam csak, (1) a szalagozott részt az elején, amit kihagytunk, de hát így alakult, insallah jövőre az is benne lesz, (2) a királyréti pontot, ahol jó volt leülni és inni egy forró teát (illetve, akit illet, azoknak megenni a gulyáslevest). Így viszont a királyréti ücsörgés nélkül hamarabb beértem. A táj gyönyörű volt, az idő jobb nem is lehetett volna, max. ha még kicsit esik a hó közben (mondjuk akkor a kilátás nem lett volna olyan szép). Egyszóval, én remekül éreztem magam, ez úton is köszönet minden szervezőnek és a hideget derekasan viselő pontőröknek.
Az meg nem lenne rossz, ha a vadászok átszoknának arra, h. hét közben foglalják el az erdőt maguknak…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése