2013. május 5., vasárnap

Piliscsabai Negyvenesek XL

Ha csütörtökön, a Sárga70 után valaki megkérdezte volna, h. megyek-e túrázni, csak annyit tudtam volna felelni, h. hátöööö… de péntek estére már úgy éreztem, készen állok, és nyilván menni kellene valahova.
Ezt a pilisi túrát néztem ki, mert Szamóca azzal biztatott, h. nagyon kedvesek és lelkesek a rendezők, és érdekes kitérők vannak. Vagyis a túrán a negyvenes táv úgy nézett ki, h. ha valaki a 40-es útvonalról letérve felkeresett 6 db plusz kitérőt, és lukasztott a szúróbélyegzővel, akkor az XL-es távnak számított. A letérők remekül ki voltak szalagozva, kivéve az utolsó kettőt, de ott meg úgyis a jelzésen kellett menni. Az XL-et céloztam be, nyilván…
A pótlóbuszon ezen a reggelen lényegesen kevesebben voltunk, 4-5 ember futott csak be a rajtba, ahol neveztünk, és elindultunk a hegyek felé.

Kifejezetten hideg volt a reggel, már-már fáztam, és a hegyek olyan ködbe burkolóztak, h. szinte biztos voltam benne, h. esni fog…

De nem esett végül, sőt, dél körülre izzasztó meleg lett.
Első kitérőnek még fel kellett menni a Csévi-barlanghoz, ahol még sosem jártam. Először meredek volt, aztán meg olyan sziklás, h. alig győztem mászni meg kapaszkodni. A túrabotok határozottan útban voltak, leraktam őket a sziklák közé, h. majd lefelé felveszem, és így másztam fel a barlanghoz.

Ott egy kézzel írt papír fogadott, amely szerint le lehet menni a BARLANGON KERESZTÜL! Ezt természetesen nem hagyhattam ki, naná, barlang, nyilván át fogok mászni rajta… ehhez azonban előbb vissza kellett mászni a botjaimért, majd újra fel a barlanghoz, hurrá. Közben beértek néhányan, az összeverődött túrázókból egyetlen egy osztozott a lelkesedésemben, egy futó, aki biztatott  h. menjek csak előre, mert nálam van lámpa. Mentem is, az eleje kicsit mászós volt, de mihelyt lejutottam, már láttam is a kijárat fényét, szóval ne úgy képzeljétek, h. 3 napi hideg élelmet kellett magammal vinni, a barlang aljáról előre nézve láttam a kijáratot, visszanézve meg az indulást fontolgató futó lábát:

A túloldalon a kiírt cetli szerint a „Barlang” feliratot követve ugyanúgy le lehetett jutni az Eszperantó-forráshoz, mint a sárga háromszög jelzésen azoknak, akik nem jöttek át a barlangon. A futó azonban közölte, h. így levágunk egy darabot az útvonalból, amit ő nem akar, így inkább visszament a barlangon keresztül. Nekem nem voltak ebben a kérdésben aggályaim, hiszen maguk a rendezők írták ki ezt a lehetőséget, szerintem ez így nem csalás, de javítsatok ki, ha tévedek… meg amúgy olyan brutálisan meredek lefelé hegyoldalban kellett menni, ami nekem bőven felért a kicsit hosszabb sárga háromszöggel…
Amúgy sajna ezen a túrán rengeteg csalót láttam. Az XL-es teljesítéshez szükséges kitérők általában meredek, nehezen megközelíthető helyeken voltak. A táv csak 3 km-rel volt több, a szint viszont 350 méterrel… tehát brutálisan felfelé kellett menni, esetenként mászni, kapaszkodni. A kedves túratársak egy része ezt úgy oldotta meg, h. a meredek alján a csapat legfittebb/legelszántabb tagjának kezébe nyomták az itinert, aki aztán fenn a szúróbélyegzővel lukasztott mindenkinek (merth. pontőr nem volt ezeken a pontokon). Komolyan, szabályosan émelyegtem ettől a látványtól. Az ilyen túrázó, az utána boldog, h. fúúú, XL-es kitűzőm van? És otthon nyugodt lelkiismerettel teszi a kis gyűjteményébe? Komolyan nem értem ezt. A szervezők TÉNYLEG kedvesek és lelkesek voltak, és MEGBÍZTAK a nevezőkben, nem tettek pontőrt ezekre a helyekre, a becsületkassza mintájára „becsületlukasztás” volt. ezzel éltek vissza a csalók. Szerintem ez tiszteletlenség a szervezőkkel szemben, és a munkájuk semmibe vétele.
A Csévi-barlangtól lementem az Eszperantó-forrásig, majd át a sárga csík jelzésre. Hamarosan összeraktam a kis agyamban a dolgokat, és rájöttem, h. ugyanott megyek most világosban, ahol a Sárga 70-en mentem sötétben. Ennek nagyon örültem, ezt a tájat még sosem láttam napfényben, furcsa volt most világosban lenni Klastrompusztán:

A pecsét után indultam fel a Legény-barlanghoz, egy nagyon meredek, köves, csúszós emelkedő vezetett felfelé, de a barlangtól a kilátás remek volt.

Lefelé szokás szerint nehezebb volt, mint felfelé, aztán egy könnyebb szakasz következett. Hamarosan le kellett térni a Klotild-barlanghoz, egy ideig teljesen vízszintesen, majd egy olyan leírhatatlan meredek hegyoldalban felfelé, h. már előre is féltem, hogy jövök itt le.

A barlangban lukasztottam, majd mások is lukasztottak, egyesek többször is, aztán a lefele út egy részét sajna nadrágféken tettem meg, de legalább puhára estem… Pihentető részen folytattam az utat egészen a harmadik pontig, az Iluska-forrásig:

Ekkor már nagyon éhes voltam, leültem megenni egy szendvicset és az itt kapott Mars csokit, majd indultam tovább, fel a Vörös-hegyre a meredeken, hahh, a Piros 85 is erre jött, fedeztem fel, amikor a piros és sárga közös szakaszán mentünk.
Itt elvált egymástól a huszas és a negyvenes táv, és mi elhagytuk a P-S jelzést, letérve egy jelzetlen útra, amely azonban remekül ki volt szalagozva. Ez amúgy végig jellemző volt, a szervezők nagyon lelkiismeretesen és profi módon szalagoztak és tábláztak ki mindent. Ez az út volt talán a legszebb rész, romantikus, fényfoltos ösvény a hegyoldalban:

Jobbra remek kilátás:

Balra fantasztikus sziklaalakzatok:

A következő ponttól pár tucat méterre volt az XL-es kitérő, a Sas-sziklához, ahol még sosem jártam, de nagyon tetszett:

Hamarosan visszatértünk a sárga csík jelzésre, és a szerda hajnalról jól ismert útvonalon, a Kálvárián keresztül bementünk a következő pontra, Pilisvörösvárra. Az iskolában kaptunk ásványvizet, voltak kenyerek is, amit én nem kértem, almát viszont igen. A szokásos pocsék vörösvári vízzel feltöltöttem Kövér Testet, ettem egy banánt meg egy gyümölcsszeletet, és összecsapódva egy kedves házaspárral, Marcsival és Zoltánnal, elindultunk felfelé az Antónia-árkon. Ekkor már nagyon meleg volt, meg felfelé is kellett menni, mire felértem, a térdem teljesen leizzadt. Ne kérdezzétek, hogy izzadhat le valakinek a térde, nekem sikerült. Fenn a ponton kaptunk Bounty csokit meg vizet, és mentünk tovább, beszélgetve, nézelődve, a kéken a Szénásokra.
Nagyon szép volt táj, minden zöld, a kilátás remek. És innen kellemes lefelé út vezetett egészen a műútig, ahol kivételesen balra fordultunk, h. megtegyük az XL táv utolsó kitérőjét a kék háromszög jelzésen a Csabai Gombához és a Kálváriához.
A Csabai Gomba valóban egy gomba:

Tudjátok, h. mennyire szeretem a gombákat, most is el voltam ragadtatva tőle, sajna ketten nem fértünk rá egy képre, de azért látszik a teteje:

Innen lukasztás után átsétáltunk a Kálváriához, ott is lukasztottunk,

majd a cikcakkos úton leérve már csak nagyon kevés volt a célig.

A szervezők nagy örömmel fogadtak minket, megkaptuk a kitűzőt, oklevelet, és volt mindenféle ennivaló, amiből én csak almát kértem – ezen a túrán nagyon finom almák voltak – meg ásványvizet, aztán indultunk is, h. a vonatpótló buszt elérjük. Nagyon kellemesen elfáradtam, és nagyon jól éreztem magam a túrán. A kitérők nagyon izgalmassá tették a túrát az amúgy is jó útvonalon, nagy élmény volt számomra, jövőre insallah másokat is próbálok ide elcsábítani :)