2012. július 16., hétfő

Évadzáró I. – 125 éves a mátrai természetjárás


Táv: 46,1 km
Szint: 1445 m
Erre a hétvégére nemigen találtam olyan túrát, amit megfelelően megközelíthettem volna. Pedig Ramadán előtt ez az utolsó hétvégém – csak nem maradok már túra nélkül… Végül úgy döntöttem, h. lesz, ami lesz, akár vonattal is elmegyek a vasárnapi Erdőkerülőre. Megbízott Szakértőnknek pedig felvetettem az ötletet, h. nem akar-e szervezni valamit szombatra.
Péntek délután jött az SMS, h. megyek-e velük a Mártába. Hát persze, h. megyek. Csak este derült ki, h. erre a teljesítménytúrára gondolt. Én örültem – végül is egyszeri rendezésű túra, különleges alkalom, egyedül meg nem tudnék eljutni oda, hát menjünk.
A rajt Sástótól nem messze volt – tudjátok, ez az a bizonyos 50 m magas sárga fémtorony, ahol már jártunk párszor. Az Oxygen kalandpark ettől nem messze van, itt volt a rajt/cél, remek rálátással a Sárga Toronyra:

Csak 7 és 8 között lehetett rajtolni, mi már majdnem 8-kor indultunk, a 73-74-75 rajtszámokkal. Mint később kiderült, összesen 79 induló volt a 46 km-es hosszú távon. Beszélgetve vágtunk neki az útnak, most Tamás sem futott, viszont rögtön az első métereken megmutatta, h. melyik az oregánó. Hittem is, meg nem is (mit keresne az oregánó a susnyásban…), de aztán letéptem egy levelet, megkóstoltam, és döbbenten kiáltottam fel: Tamás, oregánó, nézd már, ez oregánó! Szóval, tényleg az volt.
Az út eleje ismerős volt már más túrákról, örömmel láttam, h. felmegyünk kedvenc mátrai hegyemre, a Galyatetőre is. Addig többé-kevésbé felfelé mentünk, a szint felét le is tudtuk az első 13 km-ben. De kellemes volt menni, mert az idő EKKOR MÉG jó volt, nem túl meleg, az erdőben meg kifejezetten kellemes. M. Sz. a nagyon okos pulzusmérős órája segítségével rendszeresen kommentálta haladásunkat: most 9 perces kilométereket megyünk… most 14-eseket… (ez utóbbi elég erősen felfelé történt). Nagyon szép volt a Mátra, a Mátrabérc óta nem is jártam itt, most újra üdvözölhettem a jellegzetes, köves hegyoldalakat:

Pár futó elfutott mellettünk, aztán nagyrészt magunkra maradtunk. Nagyon nyugodt volt az erdő, kevés emberrel találkoztunk, igazán kiélvezhettük a túra nyugalmát:

Mondjuk az idő, az folyamatosan melegedett. Én már, h. úgy mondjam, eléggé felhevülten értem Galyatetőre. Itt a ponton egész terülj-terülj asztalkám fogadott minket, nagyon ötletesen saját összeállítású levessel: el lehetett dönteni, h. mit szed bele az ember (zöldség, tészta, hús stb.), és hogy tányérba vagy pohárba kéri. Remek ötlet volt. Amúgy az egész túra egy gasztronómiai tobzódás volt – folyton etettek minket, még a célban is. Szinte minden saját ellátmányom érintetlenül jutott haza. Kivéve a folyadékot, mert ekkor már meleg volt, és egyre inkább az lett.
Felszaladtunk a kilátóba körülnézni, üdvözöltük az idelátszó Bükköt és a remek mátrai panorámát, meg csak úgy nézelődtünk:

Aztán indultunk tovább Mátraszentimrére, ahol ismét volt ennivaló, zsíros kenyér és feltétei, valamint lekváros kenyér formájában. Teljesen jogos: hiszen a szegény, megfáradt túrázók majd MAJDNEM ÖT KILOMÉTERT jöttek a legutóbbi étkezés óta, muszáj enniük valamit… én ettem is például, két lekváros kenyeret (mit csináljak, kétféle lekvár volt, csak nem sérthetem meg egyiket sem), az egyik még kilógott a számból, mikor elindultunk a következő pont, Bagolyirtás felé. Útközben rövid eszmecserét folytattunk a helységnév etimológiájáról. M. Sz. szerint olyan hely, ahol kivágták az erdőt, és sok bagoly lakik arra. Tamás és én azonban, jóval tragikusabb gondolkodásmóddal, bagoly-holokausztot vizionáltunk. Aztán egy fa törzsén észrevettem ezt:

Itt már nem voltak nagyobb szintek, inkább mindig egyenletesen kellett felfelé menni egy kicsit. Közben kisütött a nap, és igazán meleg lett. Főleg, mikor a következő pont után kiértünk az erdőből, és egy jó darabig árnyék nélkül kellett haladnunk, mezőn, kavicsos úton, műúton át, erdőirtás, építkezés mellett:

Ez volt a túrának a kevésbé romantikus része. Én még sosem jártam a Mátrának ezen a részén, de megállapítottam, h. túl sokat nem is vesztettem vele. Mintha nem is a Mátrában lettünk volna, sőt, volt h. kifejezetten lehangoló volt a félig elbányászott hegy:

Közben néha beborult, és jó fülledt volt az idő, néha meg visszasütött a nap. Nem is tudom, melyik volt jobb.

Végre ismét beértünk az erdőbe, még Lajosháza előtt fura csikorgást-nyikorgást hallottunk, ez volt az:

Nem is tudtam, h. van ilyen a Mátrában. Lajosházán le kellett jutni azon a brutál lejtőn, amit visszafelé megmásztunk még a Mátrahegyen. Tudományos igénnyel „egyszeres lejtő” minősítést adtam neki – vagyis inkább felmegyek rajta, mint le. A lejtő alján kaptunk a ponton szőlőcukrot, kérdeztük, hol lehet vizet szerezni – nekem konkrétan egy csepp sem volt már. Itt a turistaházban volt valami étteremféle, de mivel az Ilona-kút közel volt, és a legjobban tiszta, hideg vízre vágytunk, inkább mentünk tovább. Ez a továbbmenés egy rövid, ám velős emelkedőt is magába foglalt, be kellett volna menni venni innivalót, mondta M. Sz. Én is arra gondolok, nyögtem ki nagy nehezen.
De aztán hamar elértük az Ilona-forrást, a vize hideg volt és bőséges:

Töltöttünk belőle, és le is ültünk a padokra, táplálkozni… Aztán indultunk, még két pont volt hátra, a következőn kaptunk egy-egy nagyon szép és nagyon finom almát, hátha eddigre már az éhhalál fenyegetne minket… gyorsan meg is ettem, még menet közben. Mátrafüred, a következő pont, nem volt messze, addig az alma is elfogyott. A pontőrök bíztattak minket, már csak két és fél km. Viszont a fiúk beszéltek még valami BRUTÁL lépcsőről a végén, meg még azelőtt 160 m szintről az 1,8 km-ben… no mindegy, most már csak túlélem, bíztattam magam lelkesítőleg.
A lépcsőig vezető szakasz tényleg nem esett jól. Folyamatosan emelkedő, köves, bokatörő ösvény, 30 fok feletti meleg, fülledt idő. Próbáltam lélegezni. Eléggé le is maradtam a fiúktól. Aztán a lépcső alatt megvártak.
Hát, a lépcső tényleg brutális volt. A 10-es FOSlépcső skálán nem mérhető értéket adott – kiakadtak a mutatók:

Aztán, mikor ezen felértünk, kiderült, h. még mindig van. A fiúk fenn megvártak, ezúton is köszönöm, aztán együtt mentünk be az akkor már valóban csak 50 méterre lévő célba.
Itt lelkesen fogadtak minket, és rögtön megpróbáltak rábeszélni, h. együnk. És igyunk. Volt mindenféle kenyér. Nektarin. Sárgabarack. Mindez korlátlan mennyiségben. Meg narancslé. A gyümölcsök nagyon finomak voltak.
Lesz jövőre is rendezve a túra, kérdezte M. Sz. Nem, felelte az etető idősebb néni, egyszeri rendezés volt, egyszeri alkalom. Majd 25 év múlva, tette hozzá mosolyogva, találkozzunk akkor is. Igen, feleltem, és induljunk akkor is a 45-ös távon insallah! Ebben meg is egyeztünk.
Aztán még bementünk fagyizni a fantáziadús elnevezésű Banya Tanya cukrászdába. Hazafelé már esett pár csepp eső, én majdnem elaludtam, csak M. Sz. nem hagyott. Jól elfáradtam. Ha nem egyeztünk volna meg a fuvarban, alszom délelőtt 10-ig… így azonban másnap kelni kellett, mert… no, de azt olvassátok el a következő beszámolóban. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése