2012. február 12., vasárnap

Téli Margita 40 – ládázással fűszerezve


Táv: 40 km
Szint: 650 m

Ez a túra különös jelentőséggel bír számomra: ez lett volna tavaly az első negyvenes túrám, ha nem megyek el már korábban a Wass Albert 44-re… Ettől függetlenül mindig úgy gondolok erre a túrár, h. ja igen, a majdnem-első negyvenesem. Most még 2 további tény is különlegessé tette: (1) már jó előre eldöntöttem, h. utána még átmegyek az éjszakai Kitörés túrára, mondjuk csak a legkisebb távra, gondosan elő is neveztem, (2) Tonnakilométerrel megegyeztünk, h. együtt megyünk végig, és megkeresünk pár geoládát is, h. én is lássam, mi is az a geoládázás. Már csak ezért is vártam ezt a túrát. Azt halványan észleltem a kiírást nézve, h. mintha kicsit más lenne 1-2 ellenőrzőpont tavalyhoz képest, de sebaj, ott lesz velem Tonnakilométer, a sztárnavigátor, legalább ezzel nem kell foglalkoznom.
Előző este nem sikerült időben lefeküdnöm, de mondjuk mindegy, mert amúgy sem tudtam elaludni. Bezzeg 4:40-kor, mikor az ébresztő szólt, már tudtam volna, de akkor lekésem a 6:26-os hévet… Mindegy, valahogy azért felkeltem, ettem egy rozsos kiflit, majd mikor kiléptem a lakásból, feltűnt, h. valami BRUTÁL hideg van… Előtte sokáig gondolkodtam, h. mit vegyek fel, és mit hagyjak itthon, h. délután hazaérve gyors átöltözéssel indulhassak is. Most „A” polár itthon maradt (készült az estére, szegény), „B” polár a táskába, nagy dzseki meg rám. De így is majd megfagytam. Nemcsak az utcán, a metrón is iszonyúan fáztam, úgy vacogtam, h. a mellettem ülő néni megkérdezte, h. BIZTOS jól vagyok-e… Ekkor fogalmazódott meg bennem először az ötlet, h. nem lesz ebből kitörés ma este…
Hév elérve, rajthely megvan, és hamarosan megérkezett Edit és Tonnakilométer (továbbiakban: TKM), aki vidoran közölte, h. -15 fok van. Én meg közöltem, h. nem kell sietni, mert én este nem megyek sehova, az ÁPK feltételeinek megfelelően… TKM fellélegzett, mert amikor közöltem vele, h. irányozzuk be a tavalyi 8:15-ös időmet, és ebbe férjenek bele még a ládák is, akkor azt mondta, h. izé.
Dzseki be a táskába, csomagmegőrzés, „B” polár fel. Neveztünk, majd kényelmes tempóban, beszélgetve vágtunk neki Gödöllőnek. Én fáztam. „A” polár határozottan melegebb, ez a „dupla polár” ezek szerint nem csak marketingszöveg… TKM átfogó, beható előadást tartott az erdőtörvényről és a PTK vonatkozó szakaszairól. Egy idő után nem fáztam már. A máriabesnyői templom után, de még az első pont előtt elkezdtük keresni az első ládát. Ez úgy ment, h. TKM kezembe nyomta a GPS-ét, és mondta, h. menjek a vonalon. A vonal vezetett a ládához, amit egy kis zászló jelölt. No, ANNYIRA pontosan nem vezet a ládához, h. hopp, vége a vonalnak, és rajta állsz a ládán, ez benne a lényeg. És a láda, ne egy ilyen zöldségesládát képzeljetek el, hanem annál azért kisebb dolgot: pl. egy ilyen 12x12 cm-es műanyag dobozkát, mint amibe kaját szoktam csomagolni a szerencsés (?) kiválasztottaknak. És ráadásul a láda gazdája még el is rejti azt: fagyökerek közé, odúba, ágak alá, mittudomén. Ezen meg még rajta van egy csomó hó is (ez főleg télen jellemző, nyáron azért nem annyira). Szóval, megérkezel a kis zászlóhoz (amit a GPS mutat. IRL NINCS ott zászló, ez mintegy elvenné a valódi kihívást a játékból). Ekkor tudod, h. kb. egy 10 m sugarú körön belül VALAHOL van a geoláda (azaz dobozka). És akkor elkezded keresni, a régi jó, elektronikamentes, minden-kő-alá-benézek módszerrel. A dobozkában van egy füzet, amibe beírod a dátumot meg a nevedet, és kiírod belőle a jelszót, amit aztán az interneten keresztül logolsz, h. regisztráld a láda megtalálását. Hát ennyi a lényege nagyjából. Az első ládát TKM sikeresen megtalálta nekem, boldogok voltunk, írtunk, mentünk tovább.
Az első ponton kaptunk csokit, valamint TKM volt oly kedves és lefotózott a havas tájban:

Mentünk tovább, mert hamarosan jött egy újabb láda. Ehhez (is) le kellett menni az útról, bele a hóba, árkon-bokron, susnyáson keresztül… Mikor másnap M. Sz-nek meséltem MSN-en a ládázásról, azzal zártam: szerintem a lányoknak ez tetszene. Ő azonban sokkal gyakorlatiasabban válaszolt: „ja, toronyiránt meredek hegyoldalon fel, szakadékba le…” Hát igen, lehet, h. mégsem tetszene nektek. Majd kipróbáljuk egyszer insallah.
A második láda keresésben már némileg tevékenyebben vettem részt, meg is lett egy fa alatt:

Utána visszamentünk a helyes útra. Ez egy kicsit frusztráló volt ebben a ládázásban, h. egy csomóan elmentek, mire mi visszatértünk a ládától – volt, akit 5-6 alkalommal is megelőztünk… egyszer láda előtt, egyszer láda után. De aztán már nem zavart ez, örültem, h. megvan a láda.
A Margita előtt lévő láda volt a legtrükkösebb. Le kellett menni egy tök meredek hegyoldalban, hogyaszondja „egy többtörzsű fa tövében elrejtve”. Hát basszus, az ÖSSZES fa többtörzsű volt, de komolyan. Megálltunk az egyik fánál: a GPS szerint PONT ott vagyunk, ahol kell. Kotorászás a fa alatt – semmi. Átmegyünk a szomszéd fához – a GPS szerint PONT ez az a fa… (párhuzamos univerzum, alighanem). Kotorászás – semmi. A következő fa alatt meglett. Írjuk, amit írni kell, aztán megint fel a meredek hegyoldalban, amit Anna legalábbis „veszélyesnek” minősített volna. Ez volt amúgy a nap utolsó ládája, mert azt, amihez 1+1 km kitérőt kellett volna tenni, azt leszavaztuk, mintegy egyhangúlag. Helyette azért tettünk ám kitérőt, lásd alant.
Lassan beértünk Domonyvölgybe, ahol tavaly ellenőrzőpont volt. Megbeszéltük, h. ahhoz képest, h. félúton vagyunk csak, brutál fáradtak vagyunk. Nem is értettük, miért. Utólag úgy gondolom, h. elfeledkeztünk két elég fontos dologról, méghozzá az evésről és ivásról. Én már olyan 35 km körül úgy éreztem magam, mint egy lemerült elem, de hát azért végigmentünk persze.
Domonyvölgy előtt nagyon viccesnek találtam, h. a (amúgy nagyon lelkiismeretesen dolgozó) szalagozók még egy autót is bevontak az útvonal kijelölésébe:

Itt történt az, h. egyszer csak látjuk, h. a túra résztvevői, akik előttünk mentek, elmennek a sárga + jelzésen a sárga csíkról. Pedig nem is arra kell. TKM GPS-e, a térképvázlat és halvány tavalyi emlékeim szerint a csíkon kell maradni. Maradtunk is, sajna egy túratársnő is, aki utánunk jött, és látva TKM (a sztárnavigátor) és jómagam magabiztosságát, nem habozott követni minket, vesztére… Ugyanis hamarosan igencsak megritkult mezőnyben folytattuk az utat, mondhatni, voltunk mi hárman, meg egy futó SZEMBŐL, ami már eleve rossz jel, még akkor is, ha tudjuk, milyen szinten képesek egyes futók néha elkavarni. TKM egy idő után beismerte, h. igen, valóban a sárga +-on kellett volna menni, ami amúgy benne is volt az útleírásban (amit nem olvastunk el, de ez nagyrészt az én hibám, mert TKM már az első ellenőrzőpont után rám bízta az ő itinerét is, mondván, h. ha az én zsebemből nem esik ki, tegyem oda, h. ne kelljen folyton levennie a hátizsákját), de a térképvázlat alighanem nem lett ehhez igazítva. Én szélesen mosolyogtam, hahaha, eltévedtünk, örömködtem, amit rajtam kívül senki nem osztott, amíg el nem magyaráztam, h. most voltaképpen mekkora áldozatot hozunk az eltévedéstudomány előrehaladtáért, és az eltévedéskutatás gyakorlati módszereinek fejlesztése érdekében. Ártatlan szemekkel megkérdeztem azt is, h. „TKM, mikor tanítasz meg tájolóval navigálni?”, de aztán úgy gondoltam, nem feszítem már tovább a húrt… hamarosan szembe jött velünk a mezőny többi része, és megtudtuk, h. nem olyan vészesen sokat kell már menni a pontig. Nem néztem még meg a tracket, h. eltévedéskutatási besorolás szerint vajon csak elkavarás, vagy valódi eltévedés történt-e, de érzésem szerint az utóbbi. SOHA nem gondoltam volna, h. ez megtörténhet, és az esemény még részletes eltévedéstudományi elemzésre vár.
Aztán meglett a pont, kaptunk teát meg nápolyit, és rövid pihenő után mentünk tovább. Hamarosan a sárga csík jel ráment az autóútra, ami elég durva volt, és veszélyes is szerintem, ide jó lenne valami alternatív megoldás.
Itt hamarosan az út nagyon szép lett, elég mélyen a löszfalak között haladtunk:

Egy csomó érdekes dolgot megfigyeltem, az állatok ásta üregektől kezdve a mészlerakódásokon át a furcsa formájú kövekig, bár ezzel a lelkesedésemmel nagyrészt egyedül maradtam… Aztán az út keskenyebb, de még mindig nagyon romantikus ösvényre váltott:

És hamarosan megérkeztünk a Kőkereszt nevű ellenőrzőpontig, ami arról nevezetes, h. tavaly itt érdeklődtem arról, h. nincs-e véletlen közvetlen Kőkereszt-Budaörs helikopterjárat. Idén sem tiltakoztam volna, ha van, itt már fáradt voltam. Ezzel együtt innen egy nagyon szép rész következett, a Juharos, ahol TKM megmutatta, h. melyik a juhar (és a gyertyán). Lassan majdnem annyi fát fogok ismerni, mint lágyszárút, és ha veletek megyünk valahova, akkor a „nézzétek, ezüstaszott” és „az ott a nyúlszapuska” felkiáltásaimat majd a „no, hogyan különböztetitek meg a csertölgyet a kocsánytalan tölgytől?” jellegű kérdések fogják fűszerezni insallah.
A tavalyi kényelmetlenül lapos létra most is megvolt, a tetejéig nem volt gond, de ott megálltam, és azon gondolkodtam, h. én nem megyek le innen. Rövid gondolkodás után beláttam, h. márpedig muszáj lesz, és végül is elhamdulillah megúsztam a kalandot. Loholtam TKM után, meglett az utolsó pont az egyetemi erdő mellett, megálltunk teázni, én írtam egy SMS-t M. Sz-nek, h. hol járok. Itt beért minket egy idős futó, az utolsó talán, akit láttunk, insallah meglett neki a szintideje, én nagyon drukkoltam. Eléggé fáradt volt már, megkérdezte, h. nincs-e valami meleg ital. A pontőr csak jeges vizet tudott ajánlani. Én kaptam az alkalmon, felajánlottam a teámból. Az, mint írtam, elég rosszul esett, mikor a Cseh Tamás emléktúrán a meleg italt reklamáló túratárs az én teámra bezzeg nemet mondott. Most gondoltam is magamban, h. ha ő is nemet mond, ez volt az UTOLSÓ alkalom, h. a saját teámat ajánlgatom a teát kérő túratársaknak. A bácsi azonban csak annyit kérdezett: meleg? Alig tudtam meginni, feleltem, ő pedig köszönettel elvette a teát, aminek nagyon örültem. Aztán elfutott, mi meg innen a maradék mintegy 3 km-t már besétáltuk a célba, közben átvágtunk ezen az erdőn, ami már tavaly is nagyon tetszett:

Mondjuk nekem már enyhén fájt a fejem, TKM-nek meg a gyomra… de azért jól beértünk szerintem, az útviszonyok sem voltak könnyűek, ládáztunk is, és ugye ott volt a Történelmi Jelentőségű Elkavarás is :)
Edit, aki a 30-as távot választotta, már várta TKM-t, hamarosan mentek is. Én leültem, felhívtam M. Sz-t, aki már jóformán otthon volt, mint kiderült, nem tudott hívni, korábban én sem őt, és az SMS-em sem ment át. Ezért főként az én telefonom okolható, amely egy használhatatlan majdmegmondtammicsoda. Mindegy, kicsit még üldögéltem, ettem hagymás vajaskenyeret, aztán kisétáltam a hévhez, és fél 7-re itthon is voltam elhamdulillah.
Jó ki túra volt ez, a szervezők nagyon kedvesek voltak, a társaság remek, az útleírást nem olvastuk el, de legalább hozzátehettünk valamit a soha véget nem érő tudományos kutatásokhoz. A ládázás érdekes volt, még nem tudom, h. fogok-e én ilyet csinálni, azt hiszem, azon fog eldőlni, h. hogy megy egyedül. Jövő hétre már ki is néztem egyet, ami nem esik messze a túra útvonalától…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése